Veden etäluentaan siirtyminen

Olemme selvittäneet kattavasti veden etäluennan mahdollisuuksia viime vuosien aikana. Vuonna 2024 käynnistyy etäluettavien vesimittareiden asennukset Kariston alueella. Etäluettavien vesimittareiden vaihdot aloitetaan omakotitaloista. Ensimmäisen vuoden aikana tulemme asentamaan 1000 etäluettavaa vesimittaria.


Veden etäluentaan siirtyminen on merkittävä digitaalinen harppaus vesihuoltoalalla, jonka on mahdollistanut etenkin akkutekniikan kehittyminen, joita etäluettavissa vesimittareissa hyödynnetään. Me Lahti Aqualla näemme etäluettaviin vesimittareihin siirtymisen investointina tulevaisuuteen, joka tulee parantamaan niin asiakaspalvelua kuin vesihuollon omaisuudenhallintaa.

Etäluettava vesimittari

Ensimmäiset asennettavat etäluettavat mittarit ovat Axioman komposiittirunkoisia vesimittareita. Akun käyttöikä on parhaimmillaan jopa 16 vuotta. Tiedonsiirtona hyödynnetään Digitan Lora-verkkoa ja Elisan NB-IoT:ta.

Etäluettavan vesimittarin asennus

Etäluettavan vesimittarin asentaa Lahti Aqua. Asennuksissa edetään asuinalueittain, jotta mittareiden elinkaaren hallinta on helpompaa ja taloudellisempaa. Puramme vanhan mittarin osiin ja toimitamme osat materiaalikierrätykseen. Erityistilanteissa vanha mittari voidaan toimittaa tarkastusmittaukseen.

Vaihdamme etäluettavan vesimittarin jatkossa myös jäätyneiden ja rikkoutuneiden mittareiden tilalle, mittareiden määräaikaisvaihtojen yhteydessä sekä uudisrakennuskohteisiin. Työn sujuvuuden varmistamiseksi on asukkaan tärkeää huolehtia, että vesimittarille on esteetön pääsy. Lisäksi asiakkaan on tärkeää huolehtia, että vesimittari ja vesimittarilaitteisto sijaitsevat viranomaisohjeiden mukaan rakennetussa, lämpimässä ja lattiakaivolla varustetussa tilassa. Tutustu etäluettavien vesimittarien toimitusehtoihin.

Ajanvaraus sähköistä ajanvarauskalenteria hyödyntäen

Asiakas varaa ajan etäluettavan vesimittarin asennukselle Lahti Aquan sähköisestä ajanvarauskalenterista. Informoimme tekstiviestillä kausivaihtoalueen asukkaita, kun ajan varaaminen on mahdollista. Etäluettavan vesimittarin vaihtotyöstä ei laskuteta asiakasta.

Jos asukkaan tiedot eivät löydy Lahti Aquan tekstiviestijärjestelmästä, lähestytään heitä perinteisesti kirjeellä. Kun etäluettavien vesimittareiden vaihtotyö on aloitettu, avataan kalenteriin vapaita aikoja lisää.

Vedenkulutuksen seurantaa Minun Aquani -palvelusta

Etäluettavien vesimittareiden myötä asiakkaiden vedenkulutuksen seuranta helpottuu ja muuttuu kulutuksen mukaiseksi. Minun Aquani -palvelussa asiakas voi tarkastella mm. kiinteistönsä käyttöpaikkatietoja, kulutustietoja sekä laskuja. Tämä parantaa esimerkiksi kiinteistössä mahdollisesti esiintyvien vuotojen todentamista, jolloin asiakas pystyy reagoimaan niihin nopeammin saaden aikaan kustannussäästöjä.

Haluammekin muistuttaa, että vedenkulutuksen seuranta ja mahdollisten vuotojen havainnointi kiinteistöllä ovat edelleen asiakkaan vastuulla.

Laskutuskäytäntö muuttuu etäluennan myötä

Etäluettavat vesimittarit mahdollistavat jatkossa veden kulutuksen tarkemman mittauksen, joka näkyy asiakkaille selkeämpinä laskutuskäytäntöinä. Etäluennan myötä tulemme tulevaisuudessa siirtymään tasaus- ja arviolaskutuksesta kulutukseen perustuvaan jälkikäteen laskutukseen.